v 39

Hej!

Den här veckan fick ju barnen hem sin läsläxa. När vi går igenom läsläxan är barnen indelade i 4 grupper, beroende på vilken bok de har fått.  Upplever ni att boken är för lätt eller för svår så hör av er så kan vi byta bok. Boken finns i tre svårighetsnivåer (A, B och C).
Barnen fick också hem en läxbok. De ska göra den sidan som tillhör kapitlet. Det finns alltid några frågor på innehållet i läxboken. De barn som tycker det är svårt att skriva kan skriva av. Be dem svara muntligt på frågan och skriv ner svaret på ett papper och sedan kan de skriva av det i sin läxbok.

Barnen spelar Pokemon på fritids. De gör sina egna Pokemonkort. Vi har haft lite bråk kring de här korten ibland. Nu gör vi så att barnen lämnar sina kort i klassrummet vid kl 8 innan de går ut på rast och får hämta dem när skolan slutar. Upplever att det har varit lugnare. Innan när de har legat ute i kapprummet så har det t ex varit frestande att ”låna” kort av varandra utan att fråga. Vi har sett att några har haft riktiga Pokemonkort. Låt de korten vara hemma!

Den här veckan har jag bifogat information från Skolinspektionen samt höstlovslapp från fritids.

Idag har jag också delat ut lapp med tider för utvecklingssamtal. Har även bifogat lappen här på bloggen.

Lite om vad vi har gjort i veckan:

  • Veckans bokstav har varit S. Vi har gjort en svan. Barnen fick rita av en mall och sedan klippa ut svanen. Veckans ord har varit VAR samt frågetecknet. Vi har pratat om vad en fråga är för något och övat på att ställa frågor till varandra. Granen mötte en skata den här veckan på sin bokstavspromenad.
  • I matten har vi övat på att skriva femmor samt börjat lite med addition. Den blå gruppen har jobbat med problemlösningsuppgifter. Detta gör den röda gruppen nästa vecka.
  • Vi har börjat skriva berättande texter (sagor). Vi delade in barnen i två grupper. En hos Tina och en hos mig. Vi har pratat om hur man bygger upp en berättelse. Alla barn har sedan börjat skriva på en berättelse. De har fått en bok på fyra sidor med bilder och tomma rader. Alla barnen har fått samma bilder. Vi har den här veckan skrivit om första bilden. Innan barnen började skriva så pratade vi om hur man kan inleda en berättelse.
  • I temat hösten har vi pratat om näringskedjor.
  • I tema trafik så har vi fortsatt med trafikmärken.

Trevlig helg

Mia

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.